Hadith 17. Umat al-Qur’an Terbaik

خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ القُرْآنَ وَعَلَّمَهُ

“Sebaik-baik kamu adalah sesiapa yang belajar al-Qur’an dan mengajarkannya.”

1. Hadith riwayat al-Bukhari no. 5027 & 5028 daripada ‘Uthman bin Affan RA. Al-Quran adalah firman Allah SWT bersifat mukjizat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW yang tertulis dalam mashaf, disampaikan secara mutawatir dan berpahala ibadah apabila membacanya. Al-Quran juga adalah sumber utama hukum syariat Islam serta panduan hidup yang mengandungi keterangan petunjuk serta penjelasan yang benar dan salah (al-Baqarah, 185). Ibn Kathir menjelaskan hadith ini bertujuan menjelaskan sifat-sifat orang Mukmin yang meneladani para rasul untuk memberikan manfaat kepada diri mereka dan melebar manfaatnya kepada orang lain yang mengikutinya (Fadail al-Qur’an, 1/126). Hal ini turut dijelaskan oleh Ibn Hajar al-‘Asqalani bahawa orang yang belajar al-Qur’an mendapat kebaikan walaupun tidak mengajarkannya. Namun, orang yang belajar al-Quran dan kemudian mengajarkannya kepada orang lain mendapat kebaikan lebih banyak kerana mendapat manfaat sebagai (guru) yang diikuti (Fath al-Bari, 9/76). Hadith-hadith lain banyak menjelaskan kelebihan ahli al-Qur’an, antaranya diangkat darjat di sisi Allah SWT serta pemberi syafaat pada hari akhirat kelak.

2. Hadith ini menjelaskan kemuliaan dan kelebihan bagi mereka yang mempelajari al-Qur’an. Hadith ini turut menjelaskan fasa pembelajaran, iaitu mereka yang telah mampu kemudian dituntut mengajarkannya pula kepada orang lain. Belajar al-Qur’an adalah dengan maksud mempelajari cara bacaan terutama secara musyafahah, memperbetulkan sifat huruf dan makhraj serta bertajwid bagi mencapai bacaan yang tartil (al-Muzammil, 4). Mereka yang tidak tahu membaca al-Qur’an, wajib mempelajarinya walaupun sudah berusia tanpa rasa malu. Setelah berilmu, dituntut pula menjadi guru al-Qur’an kerana banyak ganjaran pahala bagi ilmu yang dimanfaatkan, lebih-lebih lagi ilmu al-Qur’an yang sentiasa dibaca oleh murid. Kita juga dituntut bertadabbur dengan merenungi ayat al-Qur’an, memahami dan mengamalkan isi kandungannya. Jika mempunyai kemampuan, hafaz dan belajarlah ilmu-ilmu al-Qur’an, antaranya tafsir, asbab al-nuzul, nasikh mansukh dan sebagainya. Al-Qur’an adalah kitab bermotivasi, justeru jangan biarkan sebagai hiasan rak rumah dan masjid sahaja. Bergeraklah kita menjadi umat Muhammad yang terbaik di muka bumi ini.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

17 Ramadhan 1441

Hadith 16. Tiada Hijrah Lepas al-Fath

لاَ هِجْرَةَ بَعْدَ الفَتْحِ، وَلَكِنْ جِهَادٌ وَنِيَّةٌ

“Tiada lagi hijrah selepas Fath Makkah, tetapi (masih ada) jihad dan niat.”

1. Hadith riwayat al-Bukhari no. 1834, 2783, 2825, 3077 & 3189 dan Muslim no. 1353 & 1864 daripada Ibn ‘Abbas RA dan ‘Aisyah RA serta athar daripada ‘Abdullah bin ‘Umar  RA. Terdapat penambahan teks (وَإِذَا اسْتُنْفِرْتُمْ فَانْفِرُوا) – ‘Apabila kamu diperintah (pemerintah berjihad), maka berangkatlah’ di hujung hadith ini. Riwayat menyebut teks ini diucapkan oleh Rasulullah SAW semasa Fath Makkah. Hijrah secara umum adalah berpindah dari satu tempat ke satu tempat lain. Ulama mendefinisikan hijrah sebagai meninggalkan negara kufur menuju ke negara Islam dan tuntutan ini kekal hingga hari kiamat. Maksud hijrah secara khusus merujuk kepada perpindahan Nabi SAW dan Sahabat dari Makkah ke Madinah. Hijrah ini adalah suatu jihad dengan niat mendaulatkan Islam serta meninggikan kalimah tauhid. Ketika awal Islam, hijrah adalah wajib untuk menjaga akidah serta membebaskan umat Islam yang sedikit daripada azab dan  kezaliman. Namun keistimewaan, kelebihan dan tuntutan hijrah tersebut berakhir dengan peristiwa Fath Makkah. Hijrah secara fizikal ini tidak diwajibkan lagi setelah Islam telah kuat serta Makkah telah menjadi tempat berdaulatnya Islam. Begitu juga kini tiada lagi kewajipan hijrah daripada negara yang bebas mengamalkan syiar Islam. Malah menurut al-Mawardi, jika (seseorang) mampu menzahirkan agama (Islam) di negara bukan Islam, maka tinggal di situ lebih baik daripada meninggalkannya kerana diharap orang lain masuk Islam (dengan keberadaannya) (Fath al-Bari, 7/229).

2. Hadith ini menjelaskan cara untuk mendapat pahala seperti pahala kelebihan hijrah masih ada dan berterusan hingga kiamat. Cara itu adalah melalui amal jihad dan niat yang baik dalam sebarang perkara, termasuklah melalui jihad nafsu, pendidikan, harta, ekonomi, politik dan sebagainya. Jihad maksudnya berusaha bersungguh-sungguh serta niat yang ikhlas ke arah perubahan diri, keluarga, masyarakat dan ummat. Ini termasuklah hijrah dengan berubah daripada akhlak buruk kepada kebaikan, bertaubat daripada pro maksiat kepada ahli ibadat serta memajukan negara mundur kepada sejahtera. Ini dijelaskan dalam hadith lain bahawa mereka yang berhijrah adalah sesiapa yang meninggalkan larangan Allah SWT (al-Bukhari, 10). Ringkasnya, jihad dan niat mendaulatkan Islam tetap wujud sampai bila-bila, di mana-mana sahaja dan dalam apa-apa bidang sahaja.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

16 Ramadhan 1441

Hadith 15. Mukmin Seumpama Binaan

المُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا

“Mukmin dengan mukmin yang lain umpama sebuah bangunan, sebahagian mengukuhkan sebahagian lain.”

1. Hadith riwayat Muslim no. 2585 daripada Abu Musa Abdullah bin Qays RA dan pada riwayat al-Bukhari no. 481, 2446, 6026 dengan penambahan teks (وَشَبَّكَ أَصَابِعَهُ), iaitu (Rasulullah SAW) ‘tasybik jari-jemarinya’ (menggenggam sambil menyilang jari dengan bertemu telapak tangan kanan dan kiri) sebagai tanda saling menguatkan. Teks ini antara hadith perumpamaan yang disabda oleh Baginda SAW di samping gerak jari, tangan atau tubuh badan bagi mengukuhkan pemahaman. Hadith ini memberi perumpamaan keadaan seorang Mukmin yang membantu Mukmin lain laksana bangunan yang teguh saling lengkap melengkapi. Sebuah bangunan adalah gabungan acuan pasir, simen, batu, besi dan sebagainya. Naik tiang sebagai pasak memerlukan dinding untuk teguh, lantai dan bumbung sebagai pelengkap. Dengan bangunan berdiri kukuh, tentu lebih bermanfaat dan selamat untuk menumpang teduh. Begitu juga hubungan sesama Mukmin – yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing, yang berilmu memberi nasihat, yang jahil sama beramal – yang akhirnya membantu menguatkan Islam. Hadith lain memperumpamakan orang mukmin yang berkasih sayang dan bantu membantu laksana jasad yang terasa demam dan tidak dapat tidur apabila satu anggota lain berasa sakit (al-Bukhari, 6011 & Muslim 2586).

2. Hadith ini mengajak kita menggunakan kaedah penyampaian yang berkesan dalam pendidikan dan dakwah. Ini bagi memudahkan pemahaman serta meraikan kadar pemikiran audien. Teknologi moden pula boleh digunakan sebagai alat bantu. Pokok isi hadith ini mengiktiraf hak seorang Muslim serta menjelaskan kepentingan ukhwah dan bantu-membantu antara satu sama lain. Itulah nilai kerjasama hidup berjamaah. Ini tentunya meraikan hidup manusia yang secara fitrah tidak boleh bersendirian, sebaliknya memerlukan orang lain sebagai komunikasi sosial dan berkongsi hidup di dunia. Bantuan dalam perkara kebaikan mendapat pahala dan begitulah sebaliknya. Saling hormat menghormati serta kasih mengasihi memberi kekuatan kepada ummah, lantas memberi kekuatan juga kepada Islam daripada diganggu-gugat. Sebatang lidi boleh dipatahkan dengan mudah, segenggam lidi boleh tergeliat jari yang cuba mematahkannya.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

15 Ramadhan 1441

Tiga sumber pastikan sahih hadis

Najahudin Lateh, Berita Harian, 24 Ogos 2011: KITA sering mendengar dan membaca teks hadis Rasulullah SAW sama ada di surau, masjid serta media massa. Penyampaian itu sama ada secara teks asal atau terjemahan sangat baik dan digalakkan.

Namun, suatu perkara yang selalu diambil ringan dalam proses penyampaian sesuatu hadis adalah berkaitan sumber dan kesahihannya daripada Nabi SAW. Oleh itu, sewajarnya penceramah, penulis atau pengkhutbah Islam berhati-hati dalam memilih dan menyebarkan hadis Rasulullah SAW.

Usaha menjadikan hadis sebagai sumber sandaran hujah amat dialu-alukan tetapi ada beberapa disiplin ilmu hadis diabaikan oleh mereka yang menggunakan hadis. Antaranya memastikan hukum hadis itu sahih atau tidak.

(more…)

Hadith 14. Mudahkan Usah Menyusah

يَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا، وَبَشِّرُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا

“Permudahkan dan jangan menyusah, khabarkan kegembiraan dan jangan buat orang lari (menjauh diri).”

1. Hadith riwayat al-Bukhari no. 69 & 6125 dan Muslim no. 1734 daripada Anas bin Malik RA. Teks di atas daripada hadith al-Bukhari, 69 sementara hujung dua riwayat lain menggunakan teks (وَسَكِّنُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا) – ‘berilah ketenangan dan jangan buat orang lari’. Kalimah (تُعَسِّرُوا) dan (تُنَفِّرُوا) adalah penegasan kepada kalimah sebelumnya kerana memudahkan urusan orang perlu dilakukan seiring dengan tidak menyukarkan orang lain. Kalimah (بَشِّرُوا)- ‘khabar gembira’ didahului daripada khabar buruk untuk menjadikan sesuatu pengajaran atau dakwah diambil peduli. Sikap keras dan khabar menakutkan akan menyebabkan orang atau mad’u menjauhkan diri. Hadith ini turut menjadi asas dalam kaedah induk qawaid fiqh, iaitu (اَلْمَشَقَّةُ تَجْلِبُ اْلتَيْسِيْرَ) – ‘Kepayahan (akan) mendatangkan kemudahan’ serta pelbagai kaedah cabang lain.

2. Hadith ini menjelaskan Islam adalah ajaran yang mudah, menggesa memudahkan segala urusan diri dan orang lain. Jangan terlalu memberatkan diri dengan perkara yang tidak mampu dalam ibadat dan pendapat. Sebab itulah dalam syariat Islam ada rukhsah (keringanan), darurah, jama’ qasar dan sebagainya. Tujuannya untuk memudahkan, bukan membebankan. Naluri manusia mahukan yang mudah dan melaksanakan sesuatu dengan gembira. Justeru, Islam mengajar kita tentang kesederhanaan dalam hidup serta melarang keras sikap melampau dalam beragama. Selain itu, hadith di atas juga mengajar kita tentang kaedah penyampaian pendidikan dan dakwah nahi munkar iaitu dengan hikmah dan lemah lembut. Sikap sebegini mudah diterima, memberi ketenangan dan menggembirakan orang untuk beramal. Sikap keras dan kasar akan membuatkan orang jauh daripada dakwah serta merugikan kebaikan yang nak disampaikan (Ali Imran, 159). Kaedah penyampaian perlu disusun secara bertahap supaya dapat menarik dan memikat hati audien untuk beramal. Mulakan yang mudah, usah ditonjol-tonjolkan yang payah.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

14 Ramadhan 1441

Keupayaan berdakwah secara maya masih terhad

Najahudin Lateh, Berita Harian, 23 November 2009: DAKWAH adalah usaha menyampai, mengajak atau menyeru manusia mengenali, menerima dan menghayati Islam yang dilaksanakan melalui kaedah, teknik dan pendekatan tertentu. Galakan untuk berdakwah terbuka kepada seluruh umat Islam. Begitu juga Islam sebagai agama yang fleksibel tidak mengehadkan pendakwah untuk menggunakan kaedah tertentu dalam proses dakwah. Malah, mereka digalakkan menggunakan medium terbaik sesuai pada sesuatu zaman dan tempat.

Dakwah talian terus online adalah kaedah dakwah secara tidak langsung, iaitu pendakwah tidak bertemu secara fizikal dengan mad’u. Dakwah ini biasanya berlaku melalui internet ataupun komunikasi lain seperti telefon bimbit. Dakwah kaedah ini tidak mensyaratkan seorang pendakwah itu mahir dalam komunikasi atau mempunyai ilmu Islam banyak. Malah, sesiapa saja boleh menjadi pendakwah. Yang penting dalam dakwah online adalah bahan dakwah bukannya siapa yang menyiarkannya.

(more…)

Hadith 13. Dunia Penjara Bagi Mukmin

الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ، وَجَنَّةُ الْكَافِرِ

“Dunia (adalah) penjara bagi Mukmin dan syurga bagi kafir.”

1. Hadith riwayat Muslim no. 2956 daripada Abu Hurayrah RA. Al-Nawawi mengulas hadith ini dengan menyatakan maksudnya setiap Mukmin dipenjara diri dan dilarang di dunia ini daripada perkara syahwat yang haram dan makruh (serta) dituntut melakukan ketaatan (walaupun) payah. Namun, apabila meninggal dunia, dia berehat daripada semua ini, lalu berubah (mendapat) apa dijanjikan oleh Allah SWT kepadanya daripada nikmat-nikmat yang kekal dan juga kerehatan yang sebenarnya tanpa kekurangan. Sementara orang kafir, (mereka) mendapat apa dilakukan di dunia dalam keadaan sedikit dan kehidupan yang tidak sempurna. Apabila meninggal dunia, akan mendapat azab selama-lamanya dan derita yang abadi (al-Minhaj, 18/93). Ini bererti kehidupan orang beriman di dunia seolah-olah berada dipenjara jika dibandingkan dengan nikmat syurga kekal yang dijanjikan Allah SWT. Si kafir pula seolah-olah berada di syurga sementara jika dibandingkan dengan azab yang menimpa di akhirat kelak. Pada masa yang sama, dunia bukannya syurga bagi orang yang beriman untuk bebas berbuat apa sahaja tanpa larangan.

2. Hadith ini menjelaskan hidup sementara di dunia adalah ujian dan tempat beramal bagi setiap Mukmin. Mereka seumpama hidup di penjara, iaitu tempat tahanan yang ada peraturan yang perlu dipatuhi. Seperti di penjara, kita hidup di dunia ada pantang larangnya. Justeru, kita dilarang daripada melakukan maksiat dan apa yang diharamkan Allah SWT. Ini adalah ujian kesabaran dan menahan diri sementara sebelum mendapat rahmat dan balasan nikmat di syurga yang kekal abadi. Amalan Mukmin berbeza dengan orang kafir yang bebas tanpa sempadan melakukan apa sahaja seolah-olah berada di syurga. Walaupun begitu, umat Islam perlu mengambil manfaat hidup di dunia seperti memajukan ekonomi dan kekayaan, dengan syarat beramal solih dan bertakwa. Begitu juga, seorang Mukmin perlu hidup harmoni dan menjalin hubungan sosial dengan orang lain termasuklah yang bukan Islam.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

12 Ramadhan 1441

Hadith 12. Pengasih Nescaya Dikasihi

مَنْ لاَ يَرْحَمُ لاَ يُرْحَمُ

“Sesiapa yang tidak mengasihi, (dia) tidak dikasihi (Allah SWT).”

1. Hadith riwayat al-Bukhari no. 5997 & 6013 dan Muslim no. 2318 daripada Jarir bin ‘Abdullah dan Abu Hurayrah RA. Istilah (لاَ يَرْحَمُ) maksudnya ‘tidak mengasihi makhluk’ sementara (لاَ يُرْحَمُ) bermaksud ‘Tidak dikasihi Allah SWT’. Ini dijelaskan dalam teks hadith al-Bukhari no. 7376 , iaitu (لاَ يَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ لاَ يَرْحَمُ النَّاسَ) – ‘Allah tidak mengasihi sesiapa yang tidak mengasihi manusia’ dan Muslim no. 2318, iaitu (مَنْ لَا يَرْحَمِ النَّاسَ، لَا يَرْحَمْهُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ) – ‘Sesiapa yang tidak mengasihi manusia, (dia) tidak dikasihi Allah Azzawajalla’. Teks ini muncul ketika Rasulullah SAW mencium cucu al-Hasan bin ‘Ali dan di situ terdapat Sahabat, al-Aqra’ bin Habis al-Tamimi yang sedang duduk. Lalu al-Aqra’ menyebutkan bahawa beliau mempunyai 10 orang anak, namun beliau belum pernah mencium seorang pun. Rasulullah SAW memandang beliau seraya bersabda hadith di atas. Ibn Hajar al-‘Asqalani menyebutkan pelbagai tafsir ulama bagi maksud hadith ini, antaranya: ‘Tiada ihsan bagi orang lain, maka ia tidak memperolehi pahala’, ‘Tiada rahmat iman di dunia, maka tiada dikasih di akhirat’ dan ‘Tiada amal laksana perintah Allah dan tinggal larangan-Nya, maka tiada balasan pahala’.

2. Allah SWT yang Maha Pengasih dengan keluasan rahmat-Nya menurunkan Islam sebagai agama kasih sayang ke seantero dunia. Walaupun teks hadith berkaitan kasih sayang Rasulullah SAW kepada anak cucu dan keluarga, namun mesejnya kepada seluruh makhluk, termasuklah manusia, haiwan dan alam. Ini dijelaskan oleh Ibn Battal al-Maliki, ‘(Hadis ini) menggalakkan aplikasi rahmat (kasih) kepada semua makhluk termasuklah orang Mukmin, kafir, haiwan yang dimiliki atau tidak, serta rahmat itu termasuklah sentiasa memberi (haiwan) makan, minum, meringankan bebanan dan tidak melakukan kekerasan dengan pukulan.’ (al-Minhaj, 15/77; Fath al-Bari, 10/440). Kasih sayang ini boleh diamalkan dalam pelbagai cara merangkumi kepada kanak-kanak dan orang tua, lelaki mahupun wanita, insan mahupun haiwan, orang bukan Islam serta alam sekitar. Jauhi sifat benci. Kasihilah mereka di bumi, insya Allah kita dikasihi oleh yang di langit.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

12 Ramadhan 1441

Episod 8: Ibrah Antara Badr al-Ula dan Badr al-Sughra

Kenapa sirah sebut Badar Kubra (Besar)? Ada ke Badar Kecil? Mampu menang ke bertempur ketika berpuasa?

Ikuti penjelasan 3 minit dalam Tazkirah 3 Minit ACIS, UiTM Sempena Ramadhan 1441H..

Jangan lupa kongsikan video ini kepada semua! semoga apa yang disampaikan memberi manfaat.

Hadith 11. Riba Berlaku Bila Tangguh

الرِّبَا فِي النَّسِيئَةِ

“Riba (berlaku) dalam (bayaran) bertangguh.”

1. Hadith riwayat Muslim no. 1596 daripada Usamah bin Zayd RA. Riba adalah lebihan atau pertambahan terhadap transaksi barangan ribawi (al-buyu’) atau hutang (al-duyun) melibatkan pertambahan kuantiti (berat/jumlah) atau penangguhan tempoh. Ini berlaku dalam dua keadaan: iaitu (i) Pertambahan daripada pertukaran atau jual beli dua barangan ribawi kerana kuantiti berat yang tak sama serta pertukaran dilakukan secara bertangguh; dan (ii) Pertambahan daripada bayaran balik hutang kerana faedah (interest) daripada jumlah pinjaman pokok serta faedah daripada penangguhan tempoh bayaran. Hadith ini mengkhususkan tentang al-nasi’ah, iaitu pertambahan disebabkan penangguhan pertukaran barangan ribawi (iaitu riba al-nasa’) atau penangguhan tempoh bayaran balik hutang (iaitu riba al-jahiliyah). Sebagai contoh, jual beli emas 999 (transaksi wang dengan emas) dengan bayaran ansuran atau faedah yang dikenakan kerana dipanjangkan tempoh bayaran balik sesuatu hutang. Ijma’ ulama menyebutkan riba adalah haram dan berdosa besar. Allah SWT menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba (al-Baqarah, 275). Malah, pemakan riba diisytiharkan berperang dengan Allah SWT dan Rasul-Nya (al-Baqarah, 278).

2. Hadith ini mengajak umat Islam untuk terlibat dengan sistem kontrak Islam dan menjauhi najis riba walaupun saki-baki yang sedikit. Riba kontemporari wujud dalam pelbagai urusniaga konvensional seperti hutang kad kredit, deposit tetap, insurans, pajak gadai, online forex, simpanan dan sebagainya. Namun, kita di Malaysia beruntung kerana mempunyai sistem ekonomi, kewangan dan perbankan Islam yang kukuh. Sistem kontrak berasaskan riba digantikan dengan kontrak Islam berasaskan transaksi sewa beli, kedermaan, perkongsian dan jaminan. Justeru, kita wajib memilih instrumen berasaskan Islam lantas tiada alasan untuk ‘beriman’ dengan sistem konvensional yang berasaskan faedah riba. Kemudahan simpanan, pembiayaan, pelaburan, risiko takaful, pasaran modal, wang, ekuiti dan pelbagai fasiliti sudah banyak yang patuh syariah. Produk pembiayaan kewangan peribadi, kenderaan atau perumahan pula ditawarkan di hampir keseluruhan institusi kewangan. Terpulanglah kepada kita untuk memilih yang terbaik untuk dunia dan akhirat. Tepuk dada, tanya iman kita!.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

11 Ramadhan 1441

Follow by Email
LinkedIn
Share