Hadith 10. Perang adalah Strategi

الحَرْبُ خَدْعَةٌ

“Perang (adalah strategi) muslihat.”

1. Hadith riwayat al-Bukhari no. 3030 dan Muslim no. 1739 & no. 1740 daripada Jabir bin ‘Abdullah RA dan Abu Hurayrah RA. Istilah (خَدْعَةٌ) atau (خُدَعَةٌ) mempunyai pelbagai maksud dalam Bahasa Arab antaranya ‘tipudaya ahli perang’ dan ‘ahli perang adalah penipudaya’. Al-Tabari berpandangan hadith ini digunakan dengan maksud kiasan dan bukan ‘tipudaya’ sebenar. Al-Waqidi dalam al-Maghazi (2/487) menyebut Rasulullah SAW bersabda teks di atas semasa Perang Uhud dan Khandaq (Ahzab). Semasa perang Ahzab, Nu’aim bin Mas’ud yang telah masuk Islam secara senyap-senyap memainkan peranan memecahkan kesatuan pihak Quraisy, Yahudi Bani Quraizah dan suku beliau, Ghatfan. Secara umum helah, muslihat atau tipudaya dalam peperangan menentang kuffar adalah harus, kecuali melibatkan hukum-hakam dalam perang dan bukan melibatkan sesama Muslim. Menurut al-Nawawi, ulama bersepakat mengharuskannya melainkan tipudaya yang boleh mengkhianati perjanjian dan (jaminan) keamanan. Hadith ini juga merupakan peringatan kepada umat Islam supaya berwaspada dengan tipu helah musuh dalam peperangan (al-Minhaj, 12/45; Fath Bari, 6/158).

2. Zaman langit terbuka kini kita berhadapan dengan serangan perang pemikiran (ghazwatul fikr), iaitu penjajahan tidak berlaku melalui penguasaan tanahair tetapi penguasaan musuh melalui minda dan pemikiran umat Islam. Gejala liberalisme, pluralisme beragama dan LBGT adalah contoh-contoh kecil proses memperdaya umat Islam yang perlu dihadapi. Strategi dan helah muslihat terbaik adalah dengan mempunyai perancangan untuk menghadapi peperangan mental ini. Kekuatan yang utama tentulah iman dan akidah yang sahih, disulami dengan ilmu dan pemahaman Islam yang sebenar. Anak-anak perlu dididik dan dibajai dengan acuan Islam sejak kecil supaya ibu bapa tidak ‘terlalu letih’ bila mereka sudah dewasa. Kita tidak tahu bagaimana rupa dunia 50 atau 100 tahun ke hadapan. Justeru, bersedialah dengan segala ‘senjata’ peperangan.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

10 Ramadhan 1441

Hadith 9. Bagimu Seperti Diharapkan

إِنَّ لَكَ مَا احْتَسَبْتَ

“Sesungguhnya bagimu apa yang engkau harapkan.”

1. Hadith riwayat Muslim no. 663 daripada Ubay bin Ka’ab RA yang menceritakan tentang seorang lelaki Ansar yang tidak pernah tertinggal solat jamaah di Masjid Nabawi sedangkan lokasi rumahnya paling jauh. Para Sahabat merasa kasihan lalu mencadangkan beliau membeli kenderaan kaldai namun ditolaknya kerana inginkan setiap langkah pergi balik ke masjid mendapat pahala. Apabila diketahui, Baginda SAW menyebutkan teks hadith di atas. Dalam riwayat lain dinyatakan keinginan lelaki tersebut untuk mendapat pahala telah dimakbulkan oleh Allah SAW. Perkara ini disokong dalam hadith lain – Rasulullah SAW bersabda kepada penduduk Bani Salimah bahawa pahala dicatat dan darjat diangkat berdasarkan langkah kaki mereka dari rumah ke masjid (al-Bukhari, 1887 & Muslim, 665).

2. Hadith ini menjelaskan setiap amalan diberi pahala dan dibalas atas niat serta keazaman yang dilakukan. Jika berusaha mendapatkan kebaikan, maka pahala kebaikan akan diberi kepadanya. Jika berusaha mengelakkan kejahatan, maka dosa kejahatan akan terhindar. Setiap amalan pasti akan diberi ganjaran seperti yang diniatkan. Puasa Ramadhan contohnya, jika dilakukan atas dasar iman dan niat mengharap (احْتِسَابًا) keampunan-Nya, maka akan diampunkan dosanya yang telah lalu (al-Bukhari, 2014 & Muslim, 760). Sesungguhnya kita akan mendapat apa yang kita niat dan harapkan kerana Allah SWT Maha Kaya lagi Maha Pemberi.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

9 Ramadhan 1441

Hadith 8. Sabar Awal Musibah

الصَّبْرُ عِنْدَ الصَّدْمَةِ الأُولَى

“Sabar (adalah) ketika kejutan (musibah) mula-mula (menimpa).”

1. Hadith riwayat al-Bukhari no. 1302 dan Muslim no. 926 daripada Anas bin Malik RA. Teks ini muncul apabila Rasulullah SAW melewati seorang perempuan yang sedang menangis di kubur, lalu menasihatinya bertakwa (tinggalkan tangisan kecewa) dan bersabar. Beliau yang tidak mengenali Baginda SAW minta beliau dibiarkan kerana musibah tersebut tidak menimpa orang lain seperti menimpa dirinya. Apabila diberitahu yang menasihatinya adalah Rasulullah SAW, beliau datang menemui Baginda SAW yang kemudian bersabda seperti dalam teks hadith. Hadith ini menjelaskan sifat sabar yang dituntut dan sempurna pahalanya. Ibn Hajar al-Asqalani menyebut maksud hadith ini, ‘Apabila ada thabat diri (tetap terima) ketika mula-mula berlaku sesuatu yang menikam hati serta mengandungi rasa kecewa, itulah kesabaran yang sempurna yang memberinya pahala (besar)’ (Fath al-Bari, 3/149).

2. Musibah kematian, kehilangan, kesusahan, banjir, kebakaran dan sebagainya adalah fitrah serta ujian ke atas kenikmatan insan di dunia. Oleh itu, sifat sabar ditagih pada setiap saat tersebut. Namun, sabar yang sebenar adalah kesabaran seseorang saat pertama kali ditimpa sesuatu musibah. Ia serta-merta meredhai segala musibah yang berlaku serta menerima qada qadar Allah SWT tanpa persoalan, keluhan atau kekesalan. Ini kerana saat mula-mula ditimpa musibah boleh membuatkan seseorang hilang akal pertimbangan, malah melupai Tuhan kerana terkejut, dalam kesusahan atau tidak menerima ketentuan apa yang berlaku. Kesabaran menjadi biasa jika musibah ditabahi dan diterima kemudian kerana hati telah terpujuk setelah berlalu beberapa hari.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

8 Ramadhan 1441

Hadith 7. Sedekah Tidak Kurangkan Harta

مَا نَقَصَتْ صَدَقَةٌ مِنْ مَالٍ

“Sadaqah tidak mengurangkan harta.”

1. Hadith riwayat Muslim no. 2588 daripada Abu Hurayrah RA. Teks ini adalah sebahagian daripada teks penuh hadith dengan tambahan anjuran bersikap pemaaf dan tawadhu’. Tentang sadaqah, kita ketahui bahawa konsepnya sangat luas seperti dijelaskan dalam Hadith 1. Sadaqah meliputi material dan spiritual; material umpama sedekah wajib (seperti zakat), sedekah sunat (derma infaq), sedekah jariyah (wakaf) sementara sadaqah spiritual umpama amal kebajikan, mencegah kemungkaran, menyelesaikan kesulitan di jalan dan sebagainya. Al-Nawawi menyebutkan dua tafsiran bagi teks hadith ini, iaitu (i) Harta yang disedekah akan diberkati dan dapat menghilangkan kemudaratan (hidup kerana) kekurangan harta akan diganti dalam bentuk keberkatan tersembunyi; dan (ii) Walaupun kekurangan jumlah (harta), namun kekurangannya diganti dengan pahala yang banyak serta berlipat kali ganda (al-Minhaj, 16/141).

2. Justeru, umat Islam sama ada kaya atau papa dianjurkan bersedekah secara ikhlas. Si Papa bersedekah ikut kemampuan dan tidak menyusahkan diri serta keluarga. Si Kaya silalah menunaikan zakat, wakaf dan infaq kerana sikap pemurah tidak menjadikan mereka fakir miskin. Usah ditakuti dengan janji syaitan tentang kepapaan (al-Baqarah, 268) kerana tidak pernah tercatat dalam sejarah manusia atau dilaporkan media, ‘Si Kaya menjadi papa kedana kerana suka bersedekah’. Sebaliknya, sedekah ada keajaibannya. Sedekah bukan untuk merugikan sesiapa, sebaliknya untuk menyubur dan memberkati harta serta memperoleh keuntungan harta dan pahala yang digandakan (al-Baqarah, 261; al-Hadid, 18). Dalam hadith lain, disebutkan (عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ صَدَقَةٌ) – ‘Ke atas setiap Muslim (ada tanggungjawab) bersadaqah’ (al-Bukhari, 1445, 6022 & Muslim, 1008). Jom! mulakan langkah pagi ini dengan ‘banyak bersadaqah walaupun nampak sedikit’.

Ulang teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

7 Ramadhan 1441

Hadith 6. Kezaliman Menuju Kegelapan

الظُّلْمُ ظُلُمَاتٌ يَوْمَ القِيَامَةِ

“Kezaliman (akibatnya) kegelapan (pada) hari kiamat.”

1. Hadith riwayat al-Bukhari no. 2447 dan Muslim no. 2579 daripada Abdullah bin Umar RA. Hadith ini adalah amaran daripada melakukan kezaliman dan ketidakadilan kepada semua makhluk, jiwa dan harta. Dalam teks hadith lain, Rasulullah SAW menyeru umat supaya menjauhi sifat zalim dan kedekut kerana sifat tersebut telah menghancurkan umat terdahulu yang saling berbunuhan dan melakukan perkara haram (Muslim, 2578). Zalim adalah meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya, merangkumi penganiayaan, penindasan, kekejaman dan tidak berperikemanusiaan. Zalim adalah syirik dan kegelapan. Lawannya adil, tauhid dan cahaya hidayah. Sejahat-jahat sifat zalim adalah mensyirikkan Allah SWT, mengamalkan maksiat dan meninggalkan syariat. Sebaik-baik sifat adil adalah mengesakan Allah SWT, melakukan kebajikan dan ketaatan (surah al-Nahl, 90).

2. Hadith ini mengingatkan perbuatan zalim di dunia membawa kesengsaraan dan kepanasan di akhirat tanpa naungan Allah SWT. Di dunia mungkin kita gagah menganiaya, iri dengki dan mengambil hak orang kerana kegelapan hati. Kita buta hati melihat kejahatan sebagai perkara biasa, kebaikan pula seolah-olah tiada apa-apa. Namun di akhirat, kita serba susah dan lemah dengan kegelapan yang berlipat kali ganda. Pahala amalan yang sedikit pula ‘dirampas’ lalu diberikan kepada orang yang kita zalimi. Itulah kegelapan hakiki yang kita alami atas kezaliman semasa di dunia. Justeru, hadith mengajak umat Islam melakukan keadilan dan kebajikan untuk menempah tiket ke pintu syurga. Tidak terlewat zikir dan doa, memohon maaf daripada insan teraniaya serta keampunan daripada yana Maha Memberi Hisab.

Sebut teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

6 Ramadhan 1441

http://najahudin.net/blog

Hadith 5. Amaran Kepada Pemutus Silaturrahim

لاَ يَدْخُلُ الجَنَّةَ قَاطِعٌ

“Tidak masuk syurga (tanpa hisab) pemutus (silaturrahim).”

1. Hadith riwayat al-Bukhari no. 5984 dan Muslim no. 2556 daripada Jubayr bin Mut’im RA. Hadith ini menjelaskan kepentingan menjalin silaturrahim dan amaran keras kepada mereka yang memutuskannya. Ulama mendefinisikan silarurrahim sebagai menjaga dan menjalin hubungan baik dengan kaum keluarga terdekat, namun ada yang menghadkannya kepada mahram, hubungan nasab dan pewaris harta. Ada ulama pula yang meluaskan maksud silaturrahim kepada menyampaikan kebaikan dan menolak kejahatan sedaya mungkin. Dalam hadith lain, pemutus silaturrahim dikaitkan dengan mereka yang tidak sempurna beriman dengan Allah SWT dan Hari Akhirat (al-Bukhari, 760 & Muslim, 47).

2. Memutuskan silaturrahim merupakan antara dosa-dosa besar seperti amaran hadith di atas. “Tidak masuk syurga” merujuk kepada mereka yang tidak masuk syurga bersama golongan terawal jika mereka masih mempunyai iman. Ia juga merujuk kepada mereka yang menganggap perbuatan memutuskan silaturrahim sebagai halal sedangkan mengetahuinya sebagai haram. Al-Nawawi memberi contoh pelakuan silaturrahim seperti memberi sedekah, khidmat bantuan, ziarah, menjaga keselamatan dan sebagainya (Syarh Muslim, 2/201). Hadith lain secara umum menjelaskan bentuk silaturrahim yang juga hak terhadap saudara Muslim yang lain, iaitu memberi salam, memenuhi undangan, memberi nasihat, mendoakan orang bersin, menziarahi orang sakit dan mengiringi jenazah (Muslim, 2162). Itu semua contoh kebaikan yang boleh diamalkan untuk bakal calon pemegang anak kunci syurga.

Sebut teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

5 Ramadhan 1441

Pelaburan internet dibenarkan selagi patuhi syarak

Najahudin Lateh, Berita Harian, 27 Julai 2009: Ramai di kalangan kita teruja dengan pelbagai promosi dan bisnes dalam internet. Semua mahu kaya lebih-lebih lagi dengan cara mudah. Lebih cepat kaya, lebih ramai peminatnya. ‘Klik dapat duit’, ‘Jana pendapatan’, ‘Letak duit dan terima ‘durian runtuh’ beribu-ribu dalam akaun’ dan pelbagai slogan lagi begitu mengasyikkan pelayar internet. Cuma, dalam keghairahan mengejar kekayaan seperti ini, kita sering alpa dengan garis halal haram yang ditetapkan dalam mumalat Islam.

Hakikatnya, dari aspek Islam kemunculan internet sebagai medium penting dalam teknologi perniagaan seperti di atas sangat dialu-alukan. Walaupun begitu, Islam ada garis panduannya. Sesuatu teknologi yang baik akan diterima. Begitu juga sebaliknya, sesuatu yang menyalahi syarak, ia tetap tidak dibenarkan. Dalam ilmu perubatan contohnya, umat Islam diizinkan melakukan pengklonan, namun pengklonan terhadap manusia tidak dibenarkan. Begitu juga diizinkan memakan buah anggur, namun anggur yang telah diproses menjadi arak tidak dibenarkan. Dalam internet, banyak manfaat kepada Islam namun pada masa yang sama terdapat perkara-perkara yang tidak bermanfaat dan diharamkan. Justeru, terpulanglah kepada kita untuk menggunakannya mengikut lunas yang dibenarkan oleh Islam dan undang-undang negara.

(more…)

Hadith 4. Istiqamahlah Lepas Beriman

قُلْ آمَنْتُ بِاللهِ، فَاسْتَقِمْ

“Katakanlah: ‘Aku beriman dengan Allah’, lalu istiqamahlah.”

Hadith riwayat Muslim no. 38 daripada Sufyan bin Abdullah al-Thaqafi RA, iaitu satu-satunya hadith riwayat beliau dalam Sahih Muslim. Hadith ini adalah jawapan Rasulullah SAW kepada pertanyaan Sufyan RA tentang perkara penting dalam Islam yang beliau tidak perlu bertanya lagi kepada orang lain. Terdapat pertambahan teks dalam riwayat lain (al-Tirmidhi, al-Nasa’i & Ibn Majah), iaitu Baginda SAW menunjukkan ke hujung lidah Baginda tentang perkara yang dikhuathiri berlaku pada beliau (Sufyan RA), iaitu pada bab penjagaan lidah percakapan. Teks ini selari dengan suruhan ayat al-Qur’an untuk mengesakan Allah SAW dan beristiqamah (surah Fussilat, 30; Ahqaf, 13) serta jangan melampaui batasan syariat yang ditetapkan (surah Hud, 112).

2. Hadith ini sangat penting kerana menegaskan dua perkara pokok serta menyeluruh dalam Islam, iaitu iman dan amal istiqamah. Al-Nawawi dalam Syarh Muslim (2/8) meletakkan hadith ini di bawah bab ‘Himpunan Sifat-sifat Islam’ kerana mengandungi sifat zahir dan batin, amalan hati (iman) dan amalan anggota badan (istiqamah). Iman berkaitan keyakinan hati kepada Allah SWT, sementara istiqamah berkaitan ketaatan berdasarkan keimanan tersebut. Iman melahirkan amalan yang ikhlas, sementara istiqamah melahirkan konsisten ke jalan yang lurus dalam melaksana amalan perintah dan meninggalkan larangan-Nya. Justeru, marilah kita teguh pendirian dalam pelaksanaan Islam dan ketaatan kepada-Nya sebagai tanda keimanan yang benar serta tidak menyimpang daripada jalan yang dibawa Rasulullah SAW. Kejayaan dua perkara ini digambarkan oleh Allah SWT dalam surah Fussilat, 30 dengan perkhabaran gembira iaitu ganjaran syurga.

Sebut teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

4 Ramadhan 1441

Hadith 3. Bersama Orang Dikasihi

المَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ

“Seseorang (akan) bersama orang yang dikasihi.”

1. Hadith riwayat al-Bukhari no. 6168, no. 6169 & 6170 dan Muslim no. 165 daripada Abdullah bin Mas’ud RA. Teks hadith ini adalah jawapan Rasulullah SAW kepada soalan lelaki yang datang bertanya tentang bagaimanakah kedudukan seseorang yang kasihkan kaumnya tetapi dia tidak bertemu dan beramal kebaikan seperti mereka. Lalu Baginda SAW menyatakan dia akan bersama-sama mereka yang dikasihinya di dunia pada akhirat kelak. Dalam riwayat Anas bin Malik RA, seorang lelaki Arab Badwi bertanya tentang tarikh kiamat, lalu Rasulullah SAW bertanya apakah bekalan yang beliau sediakan. Lalu lelaki itu berkata bahawa dia kasihkan Allah dan Rasul-Nya. Baginda SAW bersabda, “Engkau akan bersama mereka yang engkau kasih.” (al-Bukhari, 6171 & Muslim 161.

2. Hadith ini menjelaskan ciri berkasih sayang, cinta dan adab berkawan yang perlu direalisasikan oleh kita di dunia. Kasih kepada seseorang akan menyebabkannya meneladani perlakuan orang yang dikasihi. Justeru, carilah pasangan dan kawan yang boleh membawa kita ke syurga Allah SWT. Kecintaan atas ketaatan orang dicintai adalah keyakinan kepada ganjaran pahala daripada-Nya. Jangan bersama mereka yang mendekatkan kita dengan maksiat serta menjauhkan daripada kasih sayang Allah SWT. Biarlah kita bersama-sama dengan orang-orang yang baik di dunia, mudah-mudah kelak kita dekat dengan bau para nabi, syuhada’ dan salihin di syurga-Nya.

Sebut teks hadith 40 kali, anda mampu menghafalnya!

Dr. Najahudin Lateh

3 Ramadhan 1441

MLM mesti menepati syariah

Najahudin Lateh, Utusan Malaysia, 9 Jun 2011: Suatu isu yang sering diperkatakan dan dibincangkan melalui neraca muamalat Islam adalah berkaitan Multi Level Marketing (MLM). Ini kerana reka bentuk MLM yang boleh pada asalnya selari dengan syariah seringkali dilencongkan hingga menjadikannya suatu yang diharamkan.

Ironinya, pemain MLM itu sendiri sama ada syarikat atau ejen pengedar yang membentuk dan memandu sistem pengedaran mereka menjadi tidak serasi dengan hukum Islam. Hal ini boleh dikesan melalui pelan pemasaran, produk, harga, komisyen dan pelbagai elemen lain yang tidak memenuhi kontrak muamalat.

(more…)
Follow by Email
LinkedIn
Share